
Er komt ontzettend veel informatie op iedereen af. Gevraagd en ongevraagd. Hoe zorg je er nu voor dat jouw tekst opvalt en gelezen wordt? Of nog beter: dat de inhoud wordt onthouden of dat het iets in beweging zet? Iedereen kan leren beter te schrijven, daarvan ben ik overtuigd. Het maakt geen verschil of het om zakelijke informatie, leuke wetenswaardigheden, verhalen en/of een persoonlijke boodschap gaat. Ik leer je hoe je teksten aantrekkelijk en lekker leesbaar kunt maken, zodat ze meer impact hebben.
Doe maar gewoon
Schiet je in een krampachtige houding als je iets moet of wilt schrijven? Dit levert meestal afstandelijke en formele taal op, zo anders dan wanneer je iemand zou spreken. De krampachtige werkwijze veroorzaakt dat er op papier of in een e-mailbericht geen contact ontstaat met de lezer. Het is eenrichtingsverkeer en wekt onvoldoende sympathie en interesse op bij de ontvanger. Ik kan je leren om dichter bij jezelf te blijven, zodat je contact maakt en een heldere boodschap kunt overbrengen vanuit je persoonlijkheid, ook in een zakelijke setting.
Hoe concreter hoe beter
Organisaties willen helder communiceren, meestal als onderdeel van de klantgerichtheid. Wanneer binnen een organisatie medewerkers dezelfde concrete taal gebruiken, dan begrijpt de klant het beter. Het aantal klachten neemt af, er worden minder vragen gesteld en er is minder onnodig contact via e-mail of telefoon. Een schrijfwijzer en/of trainingen voor iedereen in de organisatie die teksten schrijft voor klanten geeft bovendien een impuls aan de merkbeleving. Ik kan helpen bij het samenstellen van een schrijfwijzer en/of trainingen geven.
Gewone mensentaal (B1-teksten)
Hoe bouw je een ingewikkelde tekst om naar begrijpelijke taal? En hoe onderscheid je daarbij hoofd- en bijzaken? Welke woorden gebruik je om het eenvoudiger te maken? Best moeilijk voor specialisten die helemaal in de materie zitten en niet gewend zijn om hun vakinhoudelijke en/of ambtelijke teksten te vertalen naar gewone taal. Steeds meer organisaties willen teksten aanbieden in begrijpelijke taal. Je schrijft immers niet voor jezelf, maar voor de ontvanger van jouw bericht. Ik kan hierbij helpen met directe ondersteuning en trainingen. Je leert een betere opbouw hanteren, kernboodschappen inzetten en gewone taal gebruiken.
Je punt maken
Hoe vind je de balans tussen wat je wil vertellen en wat de doelgroep moet weten? De oplossing zit vaak in de bedoeling van dat wat je schrijft. Wat wil je bewerkstelligen? Gaat het om informeren, begrijpen, betrekken, overtuigen? Wat wil je nu echt vertellen en wat is er nodig om je belangrijkste boodschap over te brengen? Ik kan je leren om een kernboodschap te formuleren en gerichter te schrijven, zodat de gewenste balans ontstaat en je echt je punt kunt maken.
Kort en krachtig
Lukt het je niet om korte, bondige teksten te schrijven? Waarschijnlijk leg je te veel uit, vind je het moeilijk om te schrappen of onderschat je de doelgroep. Ik kan je leren teksten in te korten door overbodige informatie te schrappen, helder te formuleren en beter aan te sluiten op de doelgroep.
Aandacht met betaalde, eigen en verdiende media
Wil je aandacht voor jouw idee, product of dienst? Leer goede teksten schrijven voor eigen communicatiemiddelen en publicatie in de media. Ik kan je helpen om vanuit je eigen verhaal goede teksten te schrijven zoals:
- persberichten
- blogs/columns
- social media
- website
- folders en flyers
- nieuwsbrief
- advertorial
- etc.
Wat houdt je nog tegen?
Neem contact met me op en leg me jouw uitdagingen voor, zodat ik met je aan de slag kan. Oefenen in een groep cursisten kan natuurlijk ook.