Een aantal weken geleden stond ik op een trouwbeurs. Tijdens het opbouwen ging het gesprek van de trouwleveranciers over zichtbaar en vindbaar zijn op social media. En ook over wat je toch steeds weer moet bedenken, want blijkbaar doet iedereen maar wat. Een aantal mensen voelde zich zelfs opgejaagd omdat anderen zo veel berichten plaatsen.
Vindbaar en zichtbaar zijn op social media lijken de toverwoorden voor succes. Zeker voor zzp’ers. En dan volgen de adviezen van ‘experts’ hoe vaak, wanneer en wat je dan moet plaatsen. Meestal gebaseerd op persoonlijke bevindingen en successen. En dan kun je helemaal los gaan met vloggen, bloggen, posten, foto’s, quotes en tekstjes, want social media is een gratis kanaal voor zover we de tijd die ermee gemoeid is niet hoeven te betalen.
Eerst het doel of eerst de middelen?
Deze trouwambtenaar verdient ook de kost als communicatieadviseur en tekstschrijver. Voor bedrijven en organisaties werk ik de profilering uit, breng ik de concurrentie in kaart en bedenk vervolgens welke communicatiestrategie en welk concept gaat bijdragen aan het behalen van doelstellingen. En meestal schrijf ik daarna ook de teksten voor de middelen en kanalen. Strategisch, tactisch en doelgericht werk.
Als ze je vinden, wat zien ze dan?
Als ze je zien, wat vinden ze dan?
Onderscheidend, geloofwaardig en relevant
Hopelijk is je iets opgevallen aan mijn aanpak. Het begint met de profilering, het bepalen van je eigen verhaal, de positie die je wilt innemen tussen de concurrentie en het doel dat je wilt bereiken met je inspanningen. Jouw verhaal moet onderscheidend, geloofwaardig en relevant zijn voor de doelgroep die je voor ogen hebt. En dan moet je ook nog de vertaalslag maken naar de doelgroep, zodat het iets bij hen losmaakt en het iets voor jou gaat doen. Sommige mensen zijn natuurtalenten op social media, maar helaas zie ik ook veel copy-paste-talenten. In het laatste geval heb je wel veel berichten, maar geen eigenheid en daardoor weinig effect.
Delen met de rest van de wereld
Jezelf laten zien op social media kan spannend zijn. Ik hoorde tijdens de het opbouwen op de trouwbeurs mensen ook zeggen dat ze bang zijn dat niemand hun berichten leuk vindt of dat ze negatieve reacties krijgen. Begrijpelijk, maar onvermijdelijk. Door een bericht op social media te plaatsen, maak je iets openbaar, deel je het met de ‘rest van de wereld’. Daar vinden mensen iets van. Zo gaat dat op social media. Maar jij bepaalt wat je daarmee doet. Als je het iedereen naar de zin wilt maken, krijg je waarschijnlijk nietszeggende berichten en verklein je de kansen om je doelen te behalen.
Laat jezelf zien
Vindbaar en zichtbaar zijn op social media kan zzp’ers enorm helpen in het laten groeien van de klantenkring en daarmee hun onderneming. Zichtbaar en vindbaar zijn geen toverwoorden, maar je kunt de termen wel inzetten als je iets wilt posten. Misschien helpt het je om te denken: als ze mij vinden, wat zien ze dan? En als ze mij zien, wat vinden ze dan? En vooral: komt dat overeen met wie ik ben en wil zijn voor mijn doelgroepen en helpt het mij om vooruit te komen als ondernemer? Vindbaar en zichtbaar zijn; geen doel, maar een middel om je doelen te bereiken.
Anja van Dalen
Meer blogs over communicatie en tekst:
Misschien moeten je teksten wat gewicht kwijt
Communicatie als struikelblok
Wat je ziet is wat je krijgt
Doe eens iets anders met je communicatie
Meer informatie over communicatie en tekstschrijven
Meer informatie over trainingen en workshops.
0 Comments